Maskeringstekniker I



Det finns olika sätt att spara fram vitt när man målar akvarell. Att behärska dessa tekniker är väldigt viktigt för att få ett bra slutresultat! De har olika egenskaper och passar för olika ändamål... Några av dem visas ovan - längst upp till vänster har jag maskerat med "rutig tejp" från bygghandeln - det ger en rolig effekt men är kanske inte så användbart annat än till experimentella tekniker. 

Under är tre ringar målade med maskeringsvätska. Det är en gummiliknande vätska som man målar på med pensel eller en liten doppenna och som sedan får torka. När man är klar kan den målas över och sedan tas bort när målningen torkat. Fördelen är att man kan få exakta, ganska små avgränsningar och att man kan måla bakgrunden fritt utan att oroa sig för stänk. Nackdelen är att man kan tappa färg om man målar över en annan färg (dvs om det man maskerar av inte ska vara helt vitt utan en ljusare färg under), att det är lite kladdigt och bökigt att hålla på med och att det kan bli lite "tråkigt" stelt resultat.

Fyrkanten längst ned till vänster är maskerad med en utklippt mask i oh-film som hållits mot underlaget och som jag målat över. Det blir inte ett exakt resultat - som synes har det läckt in från kanten. Men det ger roliga, experimentella effekter som man kan bygga vidare på om man inte är ute efter perfektion. Det är även en bra teknik om man tex ska stänkmåla runt någonting.

Överst till höger är ett kors gjort med maskeringstejp. Det ger ett ganska exakt resultat, sitter kvar på plats och är tämligen enkelt. Dock är det väldigt krångligt att hålla på med om man vill ha små eller komplexa former. Men för tex en rak huskant e dyl kan det funka fint. Dock kan det riva med sig färg från underlaget om detta inte är vitt. Det beror lite på vilken tejp, vilket papper och vilken färg man använt. Man gör bäst i att testa innan det är allvar!

Det klassiska sättet att skaffa sig vitt i akvarell är annars att måla runt objektet i fråga på fri hand, som hjärtat längst ned till höger. Det kräver ett visst mått av planering och snabbhet men ger oftast det bästa resultatet för relativt stora ytor. Det kan bli väldigt exakt, eller lite mer slumpartat beroende på skicklighet och önskemål! Fördelen är att man kan jobba fram motivet allt eftersom och man kan jobba med färger som kantbiter för att få roliga effekter med linjen. Och så slipper man det extra momentet med att klippa och klistra och annat....

Ytterligare sätt som inte visas här innebär tex att måla med vax e dyl innan, men då går det sedan inte att måla över den vita/ljusa ytan. Det brukar dessutom räknas till blandtekniker snarare än ren akvarell. 

Kommentarer