Dagens tips - färgblandningsschema


Jag brukar tjata om att en av de viktigaste förmågorna för bra akvarellmåleri är att känna sina färger ordentligt. Det är väldigt frustrerande om man måste sitta och blanda och blanda och testa olika kombinationer för att hitta rätt nyans mitt i en målning. Dessutom måste det ju ibland gå snabbt att bestämma sig, särskilt om man jobbar mycket vått i vått. Det bästa är att börja med en ganska begränsad palett - 12 färger är vanligt i många färdiga lådor och det räcker egentligen väldigt långt. Man kan roa sig med att göra ett schema där man blandar alla färger med alla färger i ett rutnät som ovan. Högst upp vågrätt och längst till vänster lodrätt finner man alla oblandade färger. I rutorna finner man en nyans som uppstår när man blandar den vågräta med den lodräta. Den vita diagonalen i mitten är där färgen möter sig själv... Det uppstår en triangel över diagonalen och en under diagonalen med samma kombinationer. Här kan man välja att göra en mörkare och en ljusare variant, en som drar mer åt det lodräta och en mer åt det vågräta osv. Det finns ju många olika nyanser man kan få fram genom att blanda två färger, så detta blir endast ett urval. I min övre triangel har jag valt att låta färgerna blanda sig själva genom att först måla en fyrkant i vatten och sen den ena färgen i vänstra kanten och den andra i högra. På så sätt kan man se hur de uppför sig tillsammans i vatten och man får ett urval av olika nyanser. I den nedre triangeln kan man se hur de blir om de blandas i förväg på paletten. De ovanstående färgerna är de som jag för tillfället har i min reselåda (men två olika varianter av Indigo för att jämföra). Från vänster till höger vågrätt: New Gamboge, Lemon Yellow, Indigo (W&N), Indigo (Lukas), French Ultramarine, Cyan (Lukas), Perylene Green, Burnt Sienna, Raw Umber, Raw Sienna, Vandyke Brown, Winsor Violet, Permanent Rose.

De flesta färgerna är från Winsor and Newton, men jag har börjat experimentera lite med andra märken för jag tycker de är lite omotiverat dyra faktiskt. Jag har märkt att det, i alla fall för vissa färger, finns andra märken som har minst lika bra färger. Det viktiga är att köpa konstnärskvalitet och ett märke som har kulörer man gillar, eller blanda friskt från olika, som jag gör. Det kan dock skilja sig både i färgnyans och i hur färgen uppför sig i vatten och på pappret mellan olika märken och då är det viktigt att man hittar en färg man gillar och att färger med speciella egenskaper - tex de som granulerar bra (tex Cerulean) eller biter hårt i kanter (tex Antwerp) - köps i bra kvalité (om man gillar dessa egenskaper). Mer "platta" färger, som man mer köper för nyansen, är lättare att hitta prisvärda alternativ till (som tex phtalo blå/grön...). Mycket handlar dock om vad man vant sig med för pigment så det kan vara smart att köpa in sig på rätt nivå från början - har man lärt sig måla med enbart W&N konstnärsfärger kan det vara svårt att byta till något annat så det kan vara idé att starta med ett märke som är lite billigare, men som  har bra kvalité och som går att köpa lösa tuber av redan från början. Lukas är ett exempel som det går att köpa i Sverige. De har dessutom större tuber som standard vilket jag tycker är fördelaktigt. Jag har även provat färdiga kit med tubfärger för att hitta ett riktigt billigt men acceptabelt alternativ när man målar med barnen eller till olika övningar för nybörjare - mer om detta i en senare post...

Kommentarer