Köpa akvarellfärger - nybörjartips för ett bra budgetset

Färgtester i min skissbok....

Jag var i en av Sthlms större butiker för konstnärsmaterial och botaniserade lite häromdagen, när jag inte kunde låta bli att höra en expedit ge råd till en nybörjare som varit på kurs och ville köpa akvarellfärger & c/o. Han fick nog tyvärr de råd som de flesta nybörjare får, men som enligt min mening är ganska dåliga... vad det beror på? Vet icke - säkert en kombination av gammal hävd och tradition, lite ogenomtänkta kompromisser mellan kvalitet och pris samt okunskap i butiken, kanske? 

Mycket beror ju naturligtvis på hur man målar, och vad man målar. Men generellt tycker jag rekommendationerna går allt för mycket mot FÖR dåliga färger och papper i kombination med för dyra penslar! Här kommer en summering av mina tankar, följt av mina - givetvis mycket bättre - rekommendationer ;)

1) Färgkvalitet. Alla vet att kvalitet på färg är viktigt, och alla "vet" att Winsor&Newton är bäst. Men att hosta upp ett par tusenlappar för en komplett palett av W&N konstnärsfärger blir lite magstarkt för en nybörjare (eller mer avancerad också, för den delen). Alltså rekommenderar man W&N Cotman, gärna deras "Blue Box". Problemet blir att man köper studiofärger (alltså, typ barnfärger) men från ett "lyxmärke" vilket gör att man får betala orimligt mycket för ganska kass kvalitet. Sorry, jag gillar W&N konstnärsfärger, men det är INTE samma sak att köpa Cotman. Köp hellre konstnärskvalitet (artist quality, INTE studio quality) av ett billigare märke än leksaksfärger, som varken är ljusäkta eller lika pigmentstarka, av ett dyrt. Bra lågbudgetalternativ är de ryska färgerna "White Nights" (kostar ca 25 kr/ helkopp, eller kan man hitta en hel låda för 150 spänn) eller LUKAS, som är ett "mellanalternativ" (för ca 40 kr/helkopp) som jag själv gärna använder. (Se längre ner i inlägget för mer specifika rekommendationer)

2) Färgval. Här kommer nog gammal hävd in, med lite fördomar om vad man målar när man målar akvarell. Men vill du måla annat än fransk landsbygd skulle jag hävda att det färgval som följer med "standardlådan" är lite olyckligt. För det första är 12 färger ofta lite väl mycket att förhålla sig till som nybörjare. Hellre nio som man känner väl. Man klarar sig på tre, om man väljer grundfärgerna, men då blir det kanske väl mycket färgblandning... Dock tycker jag att några "standard"färger är direkt hopplösa (fast jag vet att meningarna skiljer sig här..). Tex kadmiumfärger och gulockra. De förstnämnda är giftiga, vilket är onödigt nuförtiden när det finns bra alternativ! Båda är också direkt hopplösa att blanda färg med eftersom de inte är helt transparenta och resultatet därför snarare blir geggigt än glänsande. Att de följer med är nog lite tradition - de var säkert de bästa valen förr i tiden innan syntetiska färger blev bättre, samt att de är väldigt pigmentstarka (men det finns alternativ där med). Se nedan för mina rekommendationer. 

3) Penslar. Nybörjaren jag såg blev rekommenderad att köpa en svindyr mårdhårspensel, men då av en mindre storlek eftersom de större var ännu svindyrare. Jag tycker mårdhår är totalt onödigt. Det går att köpa jättebra penslar utan att bli utfattig (och dessutom att en stackars mård måste dö för saken). Det finns jättebra "imitation" i syntet som kallas Kolinex och som jag tycker funkar kanon. (Om inte djuren är ett hinder är i alla fall ekorre eller blandpenslar billigare och fullt lika bra!) Till historien hör att jag faktiskt äger en svindyr W&N No 7 series pensel (En riktig "Pensel-Rolls Roys") som jag fick i present en gång. Fantastisk pensel! Kostade säkert 800 kr. Men, när texten försvunnit på handtaget efter ca ett halvår kunde jag inte skilja den från mina kolinexpenslar längre. Jag vet helt ärligt inte längre vilken som är den äkta. Och det säger väl något om kopiornas kvalitet.... 

Angående storlek så köp hellre få penslar, men av ok kvalitet så du kan köpa en större som fortfarande har en bra spets. Blir penseln för liten håller den inte vatten tillräckligt bra. Till mitt "nybörjarkit" ovan har jag valt ut en halvrund och en lång platt (se bild). med den platta kan man göra de "fyrkantiga" strecken längst ned på sidan. Med den halvrunda kan man göra allt i från de tjocka, till de riktigt tunna strecken högst upp på sidan, beroende på vinkel. En stor, platt pensel (moddlare) för att blöta papper och måla stora ytor är också bra. Tex den på bilden i gethår, eller en syntetisk. De behöver inte alls vara dyra... Dessa tre tycker jag räcker gott att börja med! Vill man måla riktigt stora akvareller så kan man satsa på en mellanstor platt plus en större rund pensel också. Vill man måla jättefina detaljer kan en mindre rund vara bra. 

4) Papper. Här är det mycket en smaksak. Men köp gärna några lösa ark av tex Saunders Waterford 300 gr fin gräng, ett prisvärt, neutralt och väldigt bra papper. Då kan man riva bitar och testa ett "riktigt" akvarellpapper utan att det blir allt för dyrt. Tänk på att det går att vända på det och måla på andra sidan om man är missnöjd... Sedan kan man komplettera med ett billigare papper för att "leka" lite utan stress. Men då behöver det heller inte vara 300 gr. Det finns många ganska dåliga mellandyra papper, tyvärr... Och pappret är viktigt! Bra budgetalternativ är Boesners Le Grand Bloq, eller Dekorima med en målarlåda på framsidan. Men man ska komma ihåg att dessa inte klarar lika många lager färg så det beror på hur man vill måla. 



Mina färgrekommendationer:

Jag tycker man klarar sig bra med nio färger. De ovanstående är från Lukas, och kostar ca 40 kr st i helkopp och 70 kr st i tub. Tuber är det mest ekonomiska på sikt, för man kan fylla kopparna många gånger med innehållet i en tub... En lösning är att köpa koppar, och vart efter de tar slut köpa enstaka tubfärger och fylla på med. För att minska priset kan man strunta i att köpa en "riktig" akvarellåda och fylla tomma koppar med färg. När de torkat till lite kan de klistras in med kludd eller smältlim i valfri (metall)låda. Ovan har jag gjort två olika set - ett med helkoppar (och några halv) i ett gammalt pennskrin. Även de två penslarna får plats... Ett mini-set är halvkoppar inklistrade i en liten plastlåda som alltid går att ha i handväskan tillsammans med en resepensel för nödfall. Detta tycker jag funkar kanon! Det bästa är dock om lådan har ett vitt lock som man kan blanda färg i. För hemmabruk spelar det dock mindre roll, då kan man blanda på en gammal tallrik eller liknande. Har man inga tomma koppar (går ibland att köpa löst i konstnärshandeln) men ändå vill köpa tubfärg, kan man fylla en gammal låda med barnfärger eller en tom akvarell-plastlåda. De nio färgerna som jag rekommenderar är sammansatta så att man kan blanda alla andra färger från max två av dem tillsammans. Det är också några färger med som kan vara svåra att få till exakt, tex orange (som ju teoretiskt går att blanda av magenta och citrongul) och ultramarin. I många nybörjarlådor är det en mer dämpad grön. Men jag tycker sällan det blir bra att måla grönska direkt från lådan ändå, det behövs variation i färgen för att det ska se naturligt ut. Och det är lättare att "skita" ned färger än att mixa rena färger, därav de lite "illiga" färgvalen i lådan. Att det inte finns någon röd kanske många undrar över? Men jag använder personligen sällan stora mängder "julröd" färg och även om man målar röda blommor tex ser det ofta onaturligt ut att köra rött rakt ur boxen. Det är superlätt att blanda magenta med en liten "dutt" orange och få valfri röd nyans. Återgivningen är lite sådär på bilden, men alla färgerna är från Lukas och heter i ordning:

1) Citrongul (grundfärg)
2) Orange
3) Magenta (grundfärg)
4) Cyan (grundfärg)
5) Ultramarin (mörk)
6) Indigo
7) Van Dyke-brun
8) Rå Sienna
9) Cinnobergrön

Här är några exempel på färgblandningar med två av dessa färger för att få alla andra "vanliga" i lådan:

Olika nyanser av röd: blanda magenta och orange i valfri mängd
Lila: ultramarin plus magenta i olika mängder ger allt ifrån blålila till rödlila
Olika gula nyanser: citrongul plus orange i olika mängder
Olika gräs/olivgröna: Cinnobergrön med en dutt av nästan vilken annan färg som helst - tex Rå sienna eller orange
En riktigt mörk, nästan svart färg: blanda indigo och Van Dyke-brun
Turkosa och mörkgröna färger: Olika mängder Cyan och Cinnobergrön (citrongul och Cyan går också bra)
En "tegelfärg" (Typ Bränd sienna) får man genom att blanda brun med orange
Olika gråa nyanser får man av alla komplementfärger, tex blå och brun/orange, eller röd och grön. Min favorit är att blanda Ultramarin med någon brun, tex Van Dyke-brun. 


När man behärskar grundfärgerna kan man komplettera med tex några av dessa, beroende på tycke och smak. Även om alla nyanser går att blanda med grundlådan kan det vara praktiskt att slippa i bland. Dessutom finns det andra effekter än färgnyans att ta hänsyn till, tex om färgerna är granulerande (blir "gryniga" när de torkar) eller lite opaka (vilket inte blir så bra att blanda/lasera med, men kan ge coola effekter om man vill "dutta på" lite färg för att pigga upp en lite trist målning).

Kobolt turkos (lite opak färg som jag gillar)
Bränd sienna (också bra att blanda grå med, samt bra för tex tegelhus)
Neutral tint (en ganska neutral grå färg)
Potters Pink (denna dock från Winsor&Newton, Lukas har den tyvärr inte) som granulerar och är väldigt bra för att blanda med andra färger för att få dem också att granulera.
Äkta rosa (neutral, ganska illig rosa färg från Lukas)
Dioxazine Violet (väldigt pigmentstark lila färg)

Några andra som jag använder ibland från olika märken är tex New Gamboge (varm, gul färg). Neapelgul (en lite opak gul som passar till solnedgångar) och Perylene Green (en svart-grön färg som kan vara rolig) och Phtalo turkos (som besparar en mödan att blanda turkos om man använder det mycket...)



Kommentarer