Akvarell, grundtekniker

Jag tänkte att det är dags att sätta fart på akvarellskolan igen genom att börja från början med lite grundtekniker! Jag har ju presenterat en del övningar redan och kommer att fortsätta med det, varvat med grundtekniker. Det är så tråkigt att bara göra grunder först - oinspirerande att inte veta vad de är till för! I en pedagogikkurs jag gick en gång hävdade vissa att man ska bygga grunden innan man bygger taket - men andra förespråkar att man åtminstone bör ha en ritning för att kunna börja! Det är svårt att bygga rätt grund om man inte vet vilket hus som ska stå på den. Nåja, nog med husbyggaranalogin. Här är några tekniker alla akvarellister kommer i kontakt med:


Vått-i-vått: Genom att måla med ganska våt färg på vått papper får man en diffus kant. Hur mycket färgen sprider sig beror på mängden vatten i färg och pensel, färgens egenskaper och papprets kvalitet. Det är bara att sätta igång och experimentera!

Vått-på-tort: Genom att ha ganska mycket färg och vatten, luta papperet något och jobba snabbt uppifrån och ned utan att gå över målade ytor igen får man en jämn lavering. På slutet kan man behöva suga upp lite färg ur nedre hörnet för att inte få pölar som torkar ojämnt.

Torrpensel: genom att ha ganska torr pensel och dra den lätt över pappret, antingen med spetsen eller sidan så får man en genombruten effekt som är användbar tex för glitter på vatten. Detta kallas även schumring.

Gradering: en graderad lavering får man på samma sätt som en jämn, men genom att tillsätta mer och mer vatten till penseln för varje penseldrag. Det viktiga är att inte gå över och "kladda" på redan målade ytor. Det ska man egentligen aldrig göra om man inte är ute efter "blomkålseffekten".

Mättad pensel: genom att ha så mycket av en ganska stark färgblandning som penseln kan hålla och lämna överskottet på pappret får man en djup, lite ojämn, färg som kan bli väldigt intressant.

Lager på lager: eftersom akvarellfärg är genomskinlig kan man bygga upp färgen lager på lager. Olika färger ger då en blandeffekt där de överlappar. Det viktiga är att låta lagren torka ordentligt emellan laveringarna.

Utsparning: Det finns inte någon vit färg i traditionellt akvarellmåleri, istället målar man runt det som ska vara vitt (är det komplicerade detaljer kan man behöva maskera med särskild maskeringsvätska eller tejp).

Spraya på: genom att spraya vatten med en vanlig blomspruta på en halvtorr lavering kan man få en snöstormskänsla, både genom att färgen sprider sig utåt och genom att man får vita prickar i laveringen (det syns inte så bra här, får jag erkänna....)

Droppa i mörk: genom att måla/droppa i en starkare färg i en våt lavering sprider den sig och blir en mer eller mindre diffus fläck. Denna är gjord genom att droppa i nästan ren färg från tuben. Det här är en svår teknik att kontrollera, effekten beror på hur mycket vatten man har i laveringen och hur utspädd färgen är (mer vatten ger alltid större spridningseffekt).

Droppa i ljus: om man målar på/droppar i en svagare färg (mer vatten) eller rent vatten i en våt eller halvtorr lavering kommer vattnet tränga undan färgen och man kommer få en så kallad "blomkålseffekt" eller blomning i färgen. Detta kan vara avsiktligt och utnyttjas, men är vanligtvis en källa till förargelse hos nybörjaren som försöker lägga en jämn lavering. Man får nästan alltid blomningar om man målar i en  halvtorr lavering. Det är därför man inte ska vara och "kladda" för mycket i färg som börjat torka. Då är det bättre att låta den torka helt och sen försöka ta bort/lägga till det som blivit fel.

Urtvättning: genom att tvätta bort färg som är halvtorr (nere till höger) eller torr (uppe till vänster) kan man bleka ur en lavering mer eller mindre. Resultatet beror på hur mycket färgen suger in i pappret likväl som på papperskvaliteten. Vissa färger går att tvätta bort nästan helt medan andra är omöjliga att få bort.

Spraya bort: genom att spraya/skölja bort en halvtorr lavering får man effekt av att det kvarstår färg där den torkat och blir ljusare där det inte hunnit torka. Resultatet beror på hur bra färgen "biter" i kanterna. Med vissa färger kan man få nästan som en tunn linje som återstår efter att allt annat är bortsköljt. Detta kan även vara ett sätt att tona ner partier som blivit för kontrastrika.

Ovan är ett exempel på en målning där många av dessa tekniker används:

Blommorna är målade genom att spara ut vitt , de ljusa bladen är målade genom lager-på-lager och utsparning (fört målas en ljusgrön färg, sedan läggs bakgrunden och de ljusa bladen sparas ut). Bakgrunden är målad genom att olika färger lagts vått-i-vått. Även den rosa grunden på blommorna är målad vått-i-vått. De mörka bladen har lagts med en lavering med mättad pensel. Ursköljning/sprayning har använts för att tona ner intensiteten hos vissa av blommorna och bladen, för att få fokus på den stora blomman. Tekniken att droppa i mörkt i halvvåt färg har använts på några ställen för att öka kontrasten. Här har även några mer experimentella tekniker använts, tex att skvätta på färg och falsk teckning. Återkommer till dessa i nästa övning.... Tills dess: kör igång och våga måla! Lycka till!

Kommentarer

  1. Tack, då vet jag hur jag ska börja exprimitera! XD

    SvaraRadera
  2. Howdy just wanted to give you a quick heads up and let you
    know a few of the images aren't loading properly. I'm not sure
    why but I think its a linking issue. I've tried it in two different web browsers and both show the same outcome.

    Look at my site; green coffee beans

    SvaraRadera
  3. Tack för din blogg! nu ska jag sätta igång och måla!

    SvaraRadera
  4. jätte fina illustrationer! blir så inspirerad!

    SvaraRadera
  5. Tack för bra hjälp på vägen

    SvaraRadera
  6. Mycket bra. De viktigaste teknikerna förklarade på ett enkelt och klart språk. Varmt tack. Är ganska bekant med de flesta, mitt problem är motiven. Jag har inga blommor och svårt för att arrangera ljus. Vill kopiera för att lära.
    Har några böcker som handlar om blommålning, men inga bra.
    Professor Smack

    SvaraRadera

Skicka en kommentar