Övning vått i vått

Att måla vått i vått över en tuschteckning är ett bra sätt att snabbt få en effektfull målning eller illustration. Det är egentligen väldigt enkelt - huvudregeln är "keep it simple"! Inte för många färger, inte för mycket "duttande", starka färger som inte flyter ut för mycket i vatten och motstå frestelsen att gå in i efterhand och rätta till misstag! Det är fräschören i ett enda lager färg vått-i-vått, eller alla prima som vissa säger, som är hemligheten. Går man in och skuggar eller pillar i efterhand går den förlorad

Börja med att göra en teckning av ett enkelt, stiliserat motiv i vattenfast tusch, eller med permanent märkpenna. Man kan även måla med akrylfärg eller någon annan vattenfast färg och låta det torka. Då får man en barriär som gör att färgerna inte flyter ihop lika mycket när man lägger på akvarellen.

Blöt först hela pappret med riktigt mycket vatten. Låt överflödet rinna av. Ytan på pappret bör vara helt glansig men det ska inte bildas pölar av vatten - då får man luta pappret och vänta lite. Har man ett löst ark kan man börja med att fukta baksidan så håller sig pappret vått längre, det är viktigt att ingen del hinner börja torka innan man lagt på all färg - då kan man få oönskade blomningar. Om man märker att det börjar torka till i någon kant kan man spruta lätt med en sprayflaska som ger ett jämnt, fint spraymoln.

Ta sedan tjockt med färg på penseln - man får prova sig fram lite (gärna innan, på ett separat papper) om man är osäker, men beroende på önskad färgstyrka kan man ta färg direkt ur tuben, eller spä med lite vatten, men den ska ha en något seg och inte för rinnig konsistens - flyter det ut för mycket får man ta mer färg och mindre vatten.

Det gäller även att välja pigment som inte sprider ut sig för mycket i vatten - detta kan man testa genom att väta ett papper och dutta med lika stark färg av alla sina pigment och se hur de reagerar. Gula färger har tex en tendens att sprida sig väldigt väl i vatten, vilket man generellt inte vill i detta fall. En annan sak att tänka på är att inte måla enda till kanten där man vill ha färgen - för nästan alla akvarellpigment rör sig i alla fall en aning i vatten.


De färger som ingår i ovanstående bild är genuin rose (Lukas, men permanentrosa från W&N fungerar lika bra), new gamboge (rör sig ganska mycket i vatten, därför har jag här använt väldigt lite, koncentrerad färg), kobolt turkos (rör sig ganska lite i vatten vilket ger bra kontroll) samt en aning fransk ultramarin i skuggningarna. Längst ut i kanterna i bakgrunden har jag skvätt på färg för att få ett lite mer livfullt intryck. Det när all färg ligger kan man gå in och torka lite med ett torrt papper eller en lätt fuktig pensel om färgen "smiter" en aning dit man inte vill ha den. Försök dock att inte pilla för mycket, då är det lätt att förlora det spontana intrycket. Färger som ligger bredvid varandra brukar även ha en tendens till att blockera in sina områden, så det är egentligen mest in i de vita områdena man kan få problem. Om färgerna flyter ihop alltför mycket har man antingen för vått papper, för blaskig färg eller så har man valt tokiga pigment. Då är det inte så mycket att göra annat än att acceptera att de flyter samman, eller att direkt spola av alltihop under kranen/med sprutflaska och börja om.

Kommentarer

  1. Hej! Har du nåt tips på bra tunn tuschpenna? Jag har testat några som ska vara vattenfasta men ändå flyter ut i kontakt med vatten

    SvaraRadera
  2. Jag brukar oftast använda flytande tusch antingen med doppenna eller med en reservoirpenna som jag fyller på. Den som använts i exemplet är Lamy Safari med svart, vattenfast bläck från Lexington (tror jag). Detta med att hitta vattenfast bläck/tusch som inte kläggar igen pennorna är dock lite av en djungel, ärligt talat. Bästa tipset är att använda dem ofta!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar