Ett uppslag ur skissboken


Akvarell, penna och bläck i Moleskin Watercolor Journal (det stora formatet)

Jag ställde en fråga i min onlinekurs - hur ska man lösa problemet med att bli "överväldigad" av alla intryck när man har ont om tid? Om jag tex har med mig skissboken på en resa eller kanske bara för att hinna göra en snabb skiss på lunchen i stan så blir jag ofta paralyserad av alla intryck. Det är ju så mycket som är inspirerande? Var ska jag börja? Vilken vy ska jag göra? Och så slutar det med att jag försöker göra en panoramavy över hela staden trots att jag bara har 20 minuter... och det blir ju sällan bra. Eller så kommer jag inte loss alls för jag inte kan bestämma mig.

Tipsen jag fick var:

1) utveckla tekniker för att göra "snabba skisser"
2) arbeta i mindre format för att minska på detaljerna
3) göra smårutor, som i en serietidning
4) inte oroa mig så mycket för resultatet - man minns ändå bättre om ett försök har gjorts på att skissa än om man inte gjorde något alls. Även om det inte blir den bästa teckningen i boken.

Här ovan försökte jag mig på en kombination av 1-3 ovan... Några detaljer med pennan, och resten i ganska odetaljerad akvarell (till höger) ger en snabb teknik för att fånga en scen. Till vänster gjorde jag tre rutor som var och en fångade en liten del av scenen med bastun på klippan: utsikten över havet, utsikten från fönstret i bastun, och en liten skiss av själva bastun.

Jag tycker också det blev ganska bra att variera en större vy med några detaljer i mindre format. Detta är nog en teknik som jag kommer att jobba vidare med...

Kommentarer